PENGENALAN
KUMPULAN MEDIA KARANGKRAF SDN.BHD. merupakan sebuah
syarikat penerbitan yang terunggul pada masa ini. Setelah 33 tahun beroperasi,
kini KUMPULAN MEDIA KARANGKRAF SDN BHD memiliki dan menguasai teknologi tinggi
percetakan serta penerbitan buku, akhbar dan majalah tanah air.
Kejayaan KUMPULAN MEDIA KARANGKRAF adalah atas usaha dan
penggemblengan tenaga syarikat-syarikat bersekutu di bawah naungannya. Peranan
syarikat-syarikat ini amat besar dan penting sekali. Kesemua syarikat bersekutu
ini telah menyerlahkan profesionalisme dan memberikan sumbangan besar dalam
mengukuhkan lagi organisasi ini dari semasa ke semasa.
Syarikat-syarikat bersekutu Kumpulan Media Karangkraf
ialah Alaf 21, Buku Prima, Karya Bestari dan Buku Pojok.
Setiap penerbit masih mengekalkan imprint masing-masing tetapi dari aspek pengurusan,
penerbitan, pemasaran dan juga penghantaran akan dikawal oleh pihak pengurusan
Grup Buku Karangkraf untuk menjamin kualiti penerbitan pada tahap tertinggi.
Grup ini menerbitkan pelbagai genre buku termasuk novel, buku pengetahuan umum,
buku agama dan buku-buku lain mengikut minat pembaca.
Antara senarai buku penerbitan di bawah kumpulan Media
Karangkraf adalah seperti berikut:
PENERBITAN ALAF 21
Mengandungi empat kategori utama, iaitu novel, kraf,
umum, resepi.
1) Novel
Novel yang diterbitkan oleh penerbitan Alaf 21 bercirikan
novel-novel moden dengan memfokuskan kisah-kisah cinta. Penulis-penulisnya pula
terdiri daripada penulis yang prolifik, mapan serta penulis masih baharu.
Antara novel tersohor yang diterbitkan oleh Alaf 21 ialah:
i) Mengukir Bahagia karya Hanis Fazuha
ii) Sehangat Asmara karya Aisyah Sofea
iii)Syurga di Hati karya Fatin Nabila
iv)Setulus Janji karya Aina Emir
2) Kraf
Bagi kategori kraf pula, buku-buku yang difokuskan ialah
buku yang berbentuk kemahiran meliputi kemahiran menjahit, melukis, solekan dan
banyak lagi. Antara bukunya ialah:
i) Variasi Solekan Air Brush oleh Azman Razali
ii) Oh! Mudahnya
Jahit Blaus oleh Asfarena
iii) Variasi Gubahan Hantaran oleh Nusra Rahmat
iv) Variasi Mengait untuk Si Comel oleh Idda Malisa & Idda Marlina
3) Umum
Buku umum yang diterbitkan oleh Alaf 21 merangkumi semua
bidang seperti matematik, rumah tangga, politik, sains, kesihatan dan
sebagainya. Sebagai contoh:
i) My Name is Hasmah oleh Dr Siti Hasmah
Mohamad Ali
ii) Fuiyoooo..Senangnya Matematik oleh Kipas Hikmat
iii) Anak-anak Abah oleh Nasari Noor
iv) Maafkan Umi Sayang oleh Nahari M. Arukin
4) Resepi
Bagi individu yang gemar memasak, mereka boleh
mendapatkan pelbagai buku berasaskan buku memasak terbitan Alaf 21. Contohnya
ialah:
i) Kek 5 Bahan oleh Suwarsi M. Arukin
ii) Kuih Talam-Langkah Demi Langkah oleh Noraini Zakaria
iii) Lauk-Pauk Kampung oleh Norani Sidek
iv) Ketuk-ketuk Sheila Rusly 2016 oleh Sheila Rusly
Walau
bagaimanapun, kategori novel yang diterbitkan oleh Alaf 21 yang hanya boleh
dilihat dalam konteks sastera. Novel yang diterbitkan oleh Alaf 21 ini
sememangnya memfokuskan novel cinta. Hal ini telah menjadi identiti novel Alaf
21, iaitu cinta sama ada cinta keluarga atau cinta sesama manusia.
Penulis-penulis mapan juga menjadikan telah menjadikan Alaf 21 untuk
menerbitkan novel mereka. Antaranya ialah Ramlee Awang Murshid, Anis Ayuni,
Aisya Sofea, Fatin Nabila dan ramai lagi. Selari dengan peralihan zaman,
golongan remaja memilih novel-novel terbitan Alaf 21 kerana penulisannya mampu
mencengkam hati para pembaca muda kerana elemen cinta diketengahkan dalam novel
ini. Dengan adanya penerbitan Alaf 21 ini, novel sastera moden dan
disebarluaskan tanpa mengira umur ataupun warna kulit.
BUKU PRIMA
Karya-karya
yang diterbitkan di bawah Penerbitan Buku Prima telah menyajikan pelbagai
bentuk penulisan seperti genre novel dan bahan-bahan bacaan ilmiah kepada
kanak-kanak atau para pelajar. Antara bahan yang diterbitkan untuk tujua
pembelajaran kanak-kanak ialah Kad Imbas; Belajar bersama Ummi Jawi (3d Ar) dan
Kad Imbas; Belajar bersama Ummi Abjad (3d Ar) dan Poster Sisrem Suria. Namun,
apabila membincangkan karya-karya berkaitan sastera yang terdapat di bawah
penerbitan Buku Prima, buku bertemakan seram lebih banyak diketengahkan oleh
penerbitan ini. Antara bukunya ialah Banja Menggala (Ramlee Awang Murshid),
Jampi (Murni Aqila), Menggunung (Helmi Affendi) dan Musibat (Naim Tadjis). Dengan
penghasilan novel bercetak bertemakan seram, para penulis akan lebih menggarap
idea mereka untuk memastikan naskhah yang dihasilkan itu benar-benar seram dan
mengikuti lajur agama Islam yang telah ditetapkan. Kekreatifan seorang penulis
semestinya ada dalam setiap penulisan yang dihasilkan.
KARYA BESTARI
Kumpulan Buku
Karangkraf masih menitikberatkan pembacaan untuk tujuan makanan rohani, iaitu
buku-buku keagamaan. Berbagai-bagai buku agama yang telah diterbitkan di bawah
penerbitan Karya Bestari. Sebagai contoh, Al-Quran Al-Karim Amazing Perjilid,
Bidadari be Extraordinary, Journey through The Quran dan banyak lagi. Maka, jika
dilihat dalam konteks sastera Melayu, tidak ada buku-buku yang diterbitkan oleh
Karya Bestari yang bercirikan karya sastera.
BUKU POJOK
Umumnya, buku
pojok merupakan naskhah indi yang rata-ratanya dihasilkan oleh penulis-penulis
muda dan baharu menceburkan diri dalam bidang ini. Dalam konteks sastera, buku
pojok ini boleh dikategorikan sebagai karya sastera kerana hasilnya adalah
dalam bentuk novel, tetapi bacaannya itu adalah lebih ringan. Buku pojok
mempunyai cirinya yang tersendiri, iaitu gaya bahasanya yang lebih ke hadapan mengikuti
bahasa sezaman dan isi ceritanya itu adalah lebih bebas. Ciri-ciri sebegini
ternyata lebih digemari oleh anak-anak muda pada hari ini kerana isu yang diceritakan
itu lebih santai dan mudah difahami. Malah, harganya pula adalah lebih murah
berbanding novel-novel yang lain. Antara buku yang terbuat di bawah Buku Pojok
ialah Anekdot...Dot...Dot... Goji Bundy, Kenching, Mak, Aku Ada Saka dan
sebagainya.
MEDAN
PEMASARAN
Kumpulan Media
Karangkraf sememangnya telah unggul dan diterima umum sejak zaman berzaman. Tambahan
pula, Kumpulan Media Karangkraf jugalah yang mempunyai syarikat-syarikat
bersekutu di bawahnya, dan hal telah membuatkan pengaruh Karangkraf dalam dunia
penerbitan lebih luas dan jauh ke hadapan. Sungguhpun begitu, mereka masih
perlu memastikan strategi pemasaran yang dibuat mampu menghasilkan pulangan
yang memberangsangkan dan buku-buku terbitan Karangkraf ini mampu mendapat
tempat di hati para khalayak pembaca. Berikut merupakan medan pemasaran buku
terbitan Kumpulan Media Karangkraf, termasuklah buku-buku sastera:
1. Laman Web Rasmin Kumpulan Media
Karangkraf (http://buku.karangkraf.com/)
2.Facebook Kumpulan Media Karangkraf
(https://www.facebook.com/KumpulanMediaKarangkraf/)
3. Twitter Kumpulan Media Karangkraf
(https://twitter.com/karangkraf?lang=en)
4. Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur
(PBAKL)
5. Mini Karnival Karangkraf 2017
6. Jualan Gudang Karangkraf 2017
7. Pesta Buku Karangkaraf Online
Sesungguhnya, kita tidak dapat menyangkal lagi bahawa kewujudan Kumpulan Media Karangkraf ini telah menjadi salah satu platform yang efektif dalam menyebarluaskan sastera ke hati para pembaca di seluruh pelosok dunia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan