Jumaat, 13 April 2018

KUMPULAN MEDIA KARANGKRAF PLATFORM PEMASARAN SASTERA


























PENGENALAN

KUMPULAN MEDIA KARANGKRAF SDN.BHD. merupakan sebuah syarikat penerbitan yang terunggul pada masa ini. Setelah 33 tahun beroperasi, kini KUMPULAN MEDIA KARANGKRAF SDN BHD memiliki dan menguasai teknologi tinggi percetakan serta penerbitan buku, akhbar dan majalah tanah air.

Kejayaan KUMPULAN MEDIA KARANGKRAF adalah atas usaha dan penggemblengan tenaga syarikat-syarikat bersekutu di bawah naungannya. Peranan syarikat-syarikat ini amat besar dan penting sekali. Kesemua syarikat bersekutu ini telah menyerlahkan profesionalisme dan memberikan sumbangan besar dalam mengukuhkan lagi organisasi ini dari semasa ke semasa.

Syarikat-syarikat bersekutu Kumpulan Media Karangkraf ialah Alaf 21, Buku Prima, Karya Bestari dan Buku Pojok. Setiap penerbit masih mengekalkan imprint masing-masing tetapi dari aspek pengurusan, penerbitan, pemasaran dan juga penghantaran akan dikawal oleh pihak pengurusan Grup Buku Karangkraf untuk menjamin kualiti penerbitan pada tahap tertinggi. Grup ini menerbitkan pelbagai genre buku termasuk novel, buku pengetahuan umum, buku agama dan buku-buku lain mengikut minat pembaca.

Antara senarai buku penerbitan di bawah kumpulan Media Karangkraf adalah seperti berikut:


PENERBITAN ALAF 21

Mengandungi empat kategori utama, iaitu novel, kraf, umum, resepi.

1)  Novel
Novel yang diterbitkan oleh penerbitan Alaf 21 bercirikan novel-novel moden dengan memfokuskan kisah-kisah cinta. Penulis-penulisnya pula terdiri daripada penulis yang prolifik, mapan serta penulis masih baharu. Antara novel tersohor yang diterbitkan oleh Alaf 21 ialah:

i)  Mengukir Bahagia karya Hanis Fazuha
ii) Sehangat Asmara karya Aisyah Sofea
iii)Syurga di Hati karya Fatin Nabila
iv)Setulus Janji karya Aina Emir

2)  Kraf
Bagi kategori kraf pula, buku-buku yang difokuskan ialah buku yang berbentuk kemahiran meliputi kemahiran menjahit, melukis, solekan dan banyak lagi. Antara bukunya ialah:
i)  Variasi Solekan Air Brush oleh Azman Razali
ii)  Oh! Mudahnya Jahit Blaus oleh Asfarena
iii) Variasi Gubahan Hantaran oleh Nusra Rahmat
iv) Variasi Mengait untuk Si Comel oleh Idda Malisa & Idda Marlina

3)  Umum
Buku umum yang diterbitkan oleh Alaf 21 merangkumi semua bidang seperti matematik, rumah tangga, politik, sains, kesihatan dan sebagainya. Sebagai contoh:
i)  My Name is Hasmah oleh Dr Siti Hasmah Mohamad Ali
ii) Fuiyoooo..Senangnya Matematik oleh Kipas Hikmat
iii) Anak-anak Abah oleh Nasari Noor
iv) Maafkan Umi Sayang oleh Nahari M. Arukin

4)  Resepi
Bagi individu yang gemar memasak, mereka boleh mendapatkan pelbagai buku berasaskan buku memasak terbitan Alaf 21. Contohnya ialah:
i)   Kek 5 Bahan oleh Suwarsi M. Arukin
ii)  Kuih Talam-Langkah Demi Langkah oleh Noraini Zakaria
iii) Lauk-Pauk Kampung oleh Norani Sidek
iv) Ketuk-ketuk Sheila Rusly 2016 oleh Sheila Rusly

Walau bagaimanapun, kategori novel yang diterbitkan oleh Alaf 21 yang hanya boleh dilihat dalam konteks sastera. Novel yang diterbitkan oleh Alaf 21 ini sememangnya memfokuskan novel cinta. Hal ini telah menjadi identiti novel Alaf 21, iaitu cinta sama ada cinta keluarga atau cinta sesama manusia. Penulis-penulis mapan juga menjadikan telah menjadikan Alaf 21 untuk menerbitkan novel mereka. Antaranya ialah Ramlee Awang Murshid, Anis Ayuni, Aisya Sofea, Fatin Nabila dan ramai lagi. Selari dengan peralihan zaman, golongan remaja memilih novel-novel terbitan Alaf 21 kerana penulisannya mampu mencengkam hati para pembaca muda kerana elemen cinta diketengahkan dalam novel ini. Dengan adanya penerbitan Alaf 21 ini, novel sastera moden dan disebarluaskan tanpa mengira umur ataupun warna kulit.




BUKU PRIMA

Karya-karya yang diterbitkan di bawah Penerbitan Buku Prima telah menyajikan pelbagai bentuk penulisan seperti genre novel dan bahan-bahan bacaan ilmiah kepada kanak-kanak atau para pelajar. Antara bahan yang diterbitkan untuk tujua pembelajaran kanak-kanak ialah Kad Imbas; Belajar bersama Ummi Jawi (3d Ar) dan Kad Imbas; Belajar bersama Ummi Abjad (3d Ar) dan Poster Sisrem Suria. Namun, apabila membincangkan karya-karya berkaitan sastera yang terdapat di bawah penerbitan Buku Prima, buku bertemakan seram lebih banyak diketengahkan oleh penerbitan ini. Antara bukunya ialah Banja Menggala (Ramlee Awang Murshid), Jampi (Murni Aqila), Menggunung (Helmi Affendi) dan Musibat (Naim Tadjis). Dengan penghasilan novel bercetak bertemakan seram, para penulis akan lebih menggarap idea mereka untuk memastikan naskhah yang dihasilkan itu benar-benar seram dan mengikuti lajur agama Islam yang telah ditetapkan. Kekreatifan seorang penulis semestinya ada dalam setiap penulisan yang dihasilkan.




KARYA BESTARI


Kumpulan Buku Karangkraf masih menitikberatkan pembacaan untuk tujuan makanan rohani, iaitu buku-buku keagamaan. Berbagai-bagai buku agama yang telah diterbitkan di bawah penerbitan Karya Bestari. Sebagai contoh, Al-Quran Al-Karim Amazing Perjilid, Bidadari be Extraordinary, Journey through The Quran dan banyak lagi. Maka, jika dilihat dalam konteks sastera Melayu, tidak ada buku-buku yang diterbitkan oleh Karya Bestari yang bercirikan karya sastera.


BUKU POJOK


Umumnya, buku pojok merupakan naskhah indi yang rata-ratanya dihasilkan oleh penulis-penulis muda dan baharu menceburkan diri dalam bidang ini. Dalam konteks sastera, buku pojok ini boleh dikategorikan sebagai karya sastera kerana hasilnya adalah dalam bentuk novel, tetapi bacaannya itu adalah lebih ringan. Buku pojok mempunyai cirinya yang tersendiri, iaitu gaya bahasanya yang lebih ke hadapan mengikuti bahasa sezaman dan isi ceritanya itu adalah lebih bebas. Ciri-ciri sebegini ternyata lebih digemari oleh anak-anak muda pada hari ini kerana isu yang diceritakan itu lebih santai dan mudah difahami. Malah, harganya pula adalah lebih murah berbanding novel-novel yang lain. Antara buku yang terbuat di bawah Buku Pojok ialah Anekdot...Dot...Dot... Goji Bundy, Kenching, Mak, Aku Ada Saka dan sebagainya.  



MEDAN PEMASARAN

Kumpulan Media Karangkraf sememangnya telah unggul dan diterima umum sejak zaman berzaman. Tambahan pula, Kumpulan Media Karangkraf jugalah yang mempunyai syarikat-syarikat bersekutu di bawahnya, dan hal telah membuatkan pengaruh Karangkraf dalam dunia penerbitan lebih luas dan jauh ke hadapan. Sungguhpun begitu, mereka masih perlu memastikan strategi pemasaran yang dibuat mampu menghasilkan pulangan yang memberangsangkan dan buku-buku terbitan Karangkraf ini mampu mendapat tempat di hati para khalayak pembaca. Berikut merupakan medan pemasaran buku terbitan Kumpulan Media Karangkraf, termasuklah buku-buku sastera:


1. Laman Web Rasmin Kumpulan Media Karangkraf (http://buku.karangkraf.com/) 
2.Facebook Kumpulan Media Karangkraf   
    (https://www.facebook.com/KumpulanMediaKarangkraf/)
3. Twitter Kumpulan Media Karangkraf (https://twitter.com/karangkraf?lang=en)
4. Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL)
5. Mini Karnival Karangkraf  2017
6. Jualan Gudang Karangkraf 2017
7. Pesta Buku Karangkaraf Online

Sesungguhnya, kita tidak dapat menyangkal lagi bahawa kewujudan Kumpulan Media Karangkraf ini telah menjadi salah satu platform yang efektif dalam menyebarluaskan sastera ke hati para pembaca di seluruh pelosok dunia.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KAMU WANITA YANG HEBAT: APRESIASI & REPRESENTASI DALAM E-SAJAK

ELEMEN MULTIMEDIA DALAM E-SAJAK KARYA  PANJI RAMDANA (sumber:  https://www.youtube.com/watch?v=ayngavjs6WE ) Sajak s...