Selasa, 15 Mei 2018

FALSAFAH TEORI TAKMILAH


Teori Takmilah berasal daripada kata akar kamal yang berhubungan dengan Tajmilah dan Jamal. Perkataan ini juga merujuk kata Takmilah, iaitu istilah Arab yang bermaksud penyempurnaan. Istilah ini telah melalui beberapa tahap penggunaannya sebagaimana yang telah dikemukakan oleh Shafie Abu Bakar (1988). Pada tahap pertama, kertas kerja yang berkaitan dengan teori ini telah ditulis oleh Shafie Abu Bakar dengan tajuk “Sastera Islam: Teori Pengindahan dan Penyempurnaan dalam Rangka Tauhid”. Kertas ini telah dibentangkan di Port Dickson pada tahun 1992. Seminar yang dianjurkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur ini telah berjaya menonjolkan penggunaan kata tajmilah (pengindahan) dan kata takmilah (penyempurnaan) walaupun kedua-dua istilah itu tidak digunakan dengan lebih terperinci. Berturutan daripada perkara tersebut, Shafie Abu Bakar (1994, p.136-159), meneruskan penggunaan kata takmilah dalam kertas kerja yang berjudul “Teks Hadiqat al-Azhar wa al-Rahayin: Sebagai Model Sastera Islam” dalam Seminar Antarabangsa Kesusasteraan Melayu III yang dianjurkan oleh Jabatan Persuratan Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada tahun 1993. Kertas kerja ini juga berjaya menonjolkan istilah takmilah yang digunakan dalam pengolahan teks walaupun bukan sebagai tajuk kertas kerja. Akhirnya, penggunaan istilah takmilah telah dipilih oleh Shafie Abu Bakar sebagai tajuk kertas kerja sewaktu Nadwah Sastera Islam Antarabangsa yang telah dianjurkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1993 dengan judul “Takmilah : Teori Sastera Islam”.
Lanjutan daripada pemeringkatan penggunaan teori ini, gagasan teori Takmilah menetapkan ciri-ciri tertentu untuk mengukur kedudukan sesebuah teori sastera Islam. Menurut Shafie Abu Bakar (1988, p.50-51), ciri-ciri yang perlu ada dalam sastera Islam ialah pertama, perlu berada dalam ruang lingkup falsafah tauhid dan kedua, teks tidak boleh terpisah daripada nilai yang berdasarkan keislaman. Sebagai contoh, sejauh manakah amanat yang dibawa mengukuhkan, bersesuaian atau bercanggah dengan nilai-nilai keislaman? Seterusnya, pengarang dan teks perlu mempunyai hubungan dalam kaitannya dengan nilai keislaman kecuali pengarang tidak diketahui. Ciri berikutnya ialah tidak dikaitkan dengan ideologi tertentu yang berlawanan dengan Islam dan ciri terakhir ialah wujudnya unsur-unsur yang menganjur (secara tersirat) ke arah kebaikan seperti pendidikan, dakwah, takwa, keluhuran, kemurnian hidup, kecintaan kepada Ilahi, pembelaan dan terhadap yang tertindas. Dengan kata lain, gagasan teori Takmilah amat menitikberatkan penghasilan karya yang bersifat vertikal, iaitu hubungan baik dengan Allah dan output pembacaan yang bersifat horizontal, iaitu hubungan baik sesama manusia. Secara tidak langsung, pengaplikasian teori Takmilah dalam menghasilkan karya-karya berunsurkan Islam dapat meningkatkan lagi mutu karya sastera Islam sekali gus mampu menyebarluaskan syiar Islam ke seantero dunia.


PRINSIP-PRINSIP TEORI TAKMILAH

Secara umumnya, teori Takmilah bersifat holistik yang melibatkan hubungan manusia, iaitu pengkarya dan khalayak menerusi karyanya dengan ketuhanan, kenabian dan keilmuan. Oleh itu, teori ini menggariskan tujuh prinsip yang mendasari aspek-aspek teori ini iaitu:


A. Prinsip Kerasulan yang Bersifat Kamal (Sempurna)

Berdasarkan prinsip yang pertama ini, teori Takmilah menghuraikan hubungan dua sifat Allah SWT yang merupakan “kamal” (sempurna) dan “jamal” (keindahan). Kedua-dua sifat ini mempunyai hubungan erat yang dapat menghubungkan Allah SWT dengan manusia. Penelitian sifat “kamal” dan “jamal” dilihat melalui kewujudan manusia yang dicipta oleh Allah SWT dengan sebaik-baik kejadian. Berdasarkan proses penciptaan manusia dan kejadian alam melalui sifat “kamal” yang dimiliki oleh Allah SWT telah menyerlahkan sifat jamal-Nya. Hal ini telah termaktub dalam al-Quran yang menyatakan bahawa kebesaran Allah SWT menciptakan manusia telah dapat menggambarkan “kesempurnaan” dan “keindahan”. Antaranya surah yang menyebut perihal kesempurnaan dan keindahan ini ialah dalam Surah-Tin ayat 4 yang membawa maksud :


“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya”.


Hal ini telah mencerminkan aspek keindahan (estetik) terhadap manusia, iaitu kejadian mereka telah disempurnakan oleh Allah SWT sebagai Yang Maha Sempurna dan Yang Maha Indah. Berhubungan dengan itu, dalam konteks sastera yang menjadikan manusia dan alam sebagai fokus dalam berkarya serta menjadikan seni sebagai satu keindahan, penulis perlu meningkatkan diri ke arah kesempurnaan. Oleh itu, Shafie (1997, p.132), mengasaskan bahawa melalui rangka teori yang berhubungan dengan Allah SWT, sastera dilihat tidak asing daripada Islam tetapi ia mencerminkan kesyumulan Islam.


B.     Prinsip Kerasulan sebagai Insan Kamil (Sempurna)

Berdasarkan prinsip kedua, teori Takmilah mengemukakan perhubungan teori dengan Rasul sebagai insan kamil (sempurna).  Pemilikan sifat “kamil” yang ada pada peribadi Rasulullah SAW tersebut mempunyai pertalian dengan istilah sifat “kamal” Allah SWT sebagai Yang Maha Sempurna. Penonjolan istilah “kamil” yang dipahatkan pada Rasulullah sebagai insan kamil bagi mengukuhkan kewujudan manusia dengan sebaik-baik kejadian yang seterusnya mempunyai pemimpin yang dapat melaksanakan perintah-Nya. Berdasarkan sifat ‘kamil’ yang terdapat pada Rasulullah, hamba Allah daripada dahulu hingga ke hari ini akan mempunyai rol model terunggul dalam merealisasikan kehidupan dengan baik.

            Dalam falsafah pemikiran Islam, terdapat tiga konsep ideal keinsanan, iaitu insan kamil, insan khalifah dan insan rabbani. Ketiga-tiga konsep ini merupakan tahap kedudukan manusia di dunia dalam menyempurnakan perintah Allah dan hukum yang ditetapkan oleh al-Quran dan Hadis. Insan khalifah merujuk kepada kemampuan insan menjadi pemimpin di bumi Allah apabila telah memenuhi syarat-syarat sebagai khalifah. Contohnya, berilmu dan berkeperibadian tinggi yang menyumbang kepada ketamadunan dan peradaban insan. Perkara ini boleh dilihat dalam Surah al-Baqarah Ayat 30.

            Konsep kedua ialah insan rabbani yang merujuk kepada pengabdian diri dan rohani manusia kepada Allah dengan khusyuk. Perkara ini akan meningkatkan kualiti manusia sebagai insan berwibawa dan cemerlang sekali gus mengangkat martabat Islam di dunia. Konsep ketiga, iaitu insan kamil pula merujuk kepada gabungan antara insan khalifah dan rabbani kerana insan kamil mampu menampilkan kemurnian akhlak dan merupakan tahap tertinggi kedudukan manusia di dunia. Contoh yang paling ideal ialah sifat Rasulullah SAW yang digelar sebagai al-amin (yang jujur dan benar), al-mustafa (yang terpilih) dan al-habib (kekasih Allah). Sehubungan itu, dalam konteks sastera, “Takmilah” keinsanan berfungsi untuk meningkatkan keinsanan menjadi lebih ahsan (seindah-indahnya) bagi kedua-dua insan (khalifah dan rabbani) untuk mencapai tahap insan kamil yang dimiliki oleh Rasulullah sebagai rol model dalam Islam.



C.    Prinsip Keislaman yang Bersifat Akmal (Sempurna)

Islam merupakan agama yang lengkap dari semua aspek kehidupan. Hal ini demikian kerana Islam bukan sahaja dilihat sebagai agama yang dipercayai, malah mencerminkan cara kehidupan seseorang. Kepelbagaian aspek kehidupan pula menggambarkan keharmonian umat. Islam menganjurkan amalan nilai-nilai murni yang semestinya ke arah kebaikan. Maka, sastera merupakan salah satu aspek yang mendatangkan nilai-nilai murni kepada masyarakat kerana mengandungi unsur didaktik. Shafie Abu Bakar (1996, p. 29) dalam Adnan Ahmad (2009) menjelaskan bahawa Islam merupakan agama yang sempurna dan mampu menyempurnakan segala aspek kehidupan manusia termasuk aspek bersastera. Karya yang baik mempunyai sifat agama Islam yang sempurna dan membawa masyarakat ke arah kebaikan dengan meningkatkan keimanan serta ketakwaan melalui karyanya. Karya sastera seharusnya bersandarkan al-Quran dan Hadis kerana ia memainkan peranan dalam mendidik individu dan masyarakat mempraktikkan ajaran Islam. Kesempurnaan hidup seseorang memerlukan panduan dan Islam ialah panduan dalam kehidupan.

           Kesempurnaan agama Islam bukan sahaja dilihat pada keimanan sahaja, tetapi praktik amalan dan mematuhi segala syariat Islam. Akidah dan syariat memainkan peranan penting dalam melahirkan nilai keihsanan dalam diri seseorang. Dengan konsep akidah dan syariat, lengkap konsep kesempurnaan Islam yang diredai Allah. Hal ini dibuktikan dalam surah Ali Imran ayat 19 yang bermaksud : ("Sesungguhnya agama (yang diredai) di sisi Allah hanyalah Islam. Tiada berselisih orang yang telah diberi al-kitab kecuali setelah datang pengetahuan kepada mereka kerana kedengkian (yang ada) di antara mereka. Barang siapa yang kufur terhadap ayat-ayat Allah, maka sesungguhnya Allah sangat cepat perhitungan-Nya").


D.    Prinsip Ilmu dengan Sastera yang Bersifat Takmilah (Menyempurnakan)

Melalui prinsip ini, Shafie menghujahkan keperluan ilmu dengan sastera yang menjadikan teori Takmilah sebagai teori yang saling melengkapkan, iaitu takamul. Menurut Shafie (1997: 135), konsep ini mempunyai hubungan antara ilmu dengan sastera yang melibatkan akal dan hati. Hal ini demikian kerana dalam Islam, alat utama untuk memperoleh ilmu ialah akal, manakala melalui hati pula, ia merupakan saluran ke arah keilmuan yang bersifat rohani yang dikenali sebagai makrifat (Shafie Abu Bakar, 1997, p.136). Berkait dengan perkara tersebut, ternyata ilmu dan sastera saling memerlukan bagi menghasilkan sebuah karya yang berkualiti. Perkara ini dikuatkan lagi melalui penjelasan dalam al-Quran tentang kepentingan ilmu contohnya dalam Surah al-Hajj Ayat 54.

            Perkara ini boleh dilihat melalui penghasilan sesebuah puisi atau novel yang mengemukakan persoalan tentang ketuhanan. Ini sudah pasti memerlukan ilmu agama sebagai tunjang untuk dijadikan fokus dalam karya tersebut. Sehubungan itu, sesebuah hasil sastera boleh menjadi karya yang berpendidikan berdasarkan perutusan yang dibawa itu. Oleh yang demikian, perkara ini membuktikan bahawa sastera bersifat takamul terhadap ilmu, manakala ilmu pula bersifat takamul kepada sastera. Melalui karya sastera, prinsip keempat ini boleh diaplikasikan dalam teks yang mempertautkan hubungan ilmu dan sastera yang mengarah kepada kesempurnaan.



E.     Prinsip Sastera Sendiri yang Berciri Estetik dan Bersifat Takmilah (Sempurna dan               Menyempurnakan)

Berdasarkan prinsip kelima ini, teori Takmilah yang dikemukakan oleh Shafie membawa penelitian terhadap ciri estetik yang menjadikan sesebuah karya itu bersifat takmilah. Karya dalam konteks teori ini menjelaskan faktor-faktor yang sepatutnya dapat mempertingkatkan sesebuah karya. Malahan, ciri estetik dalam konteks Islam menonjolkan tahap keprihatinan manusia meneliti alam dan kehidupan ini untuk diaplikasikan dalam karya sebagaimana yang telah termaktub dalam al-Quran contohnya dalam Surah al-Hajj Ayat 5 yang bermaksud:


“…Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air di atasnya, hiduplah bumi itu dan suburlah dan menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah”.

            Dalam hal ini karya dilihat melalui kandungannya yang bercirikan lahiriah, iaitu yang mengandungi teknik penciptaan sesebuah karya seperti bentuk, struktur, plot, watak, bahasa, diksi, nada, stilistik, rima, matra, suku kata, asonansi dan aliterasi. Bercirikan maknawi pula, iaitu yang mengandungi isi, tema, idea, mesej, sudut pandangan, nilai, simbol, metafora, simile dan sebagainya. Kesemua elemen tersebut yang melengkapkan proses pembinaan sesebuah karya secara kreatif, indah dan berseni. Ia seterusnya merupakan “takmilah” dalam karya sastera. Sehubungan itu, “takmilah” dalam karya diperhatikan melalui bentuk, isi, tema, struktur dan etnik, watak dan perwatakan, latar, aspek bahasa, diksi dan terminologi serta estetika.


F.     Prinsip pada Pengkarya yang Seharusnya Mengistikmalkan Diri  (Menyempurnakan)

Pada prinsip keenam ini, Shafie telah mengajukan keperluan bagi mengistikmalkan (menyempurnakan diri dengan ilmu untuk menghasilkan sebuah karya yang sempurna). Pengkarya dalam konteks teori ini menyorot kemampuan karya yang dihasilkan benar-benar berunsurkan Islam berlandaskan ilmu keislaman dan ilmu kesusasteraan yang dimiliki oleh penulis untuk diaplikasikan dalam karyanya. Berhubungan dengan itu, individu perlu arif dalam keilmuan Islam bukan sekadar ilmu asas (Rukun Islam dan Rukun Iman) tetapi harus mempraktikkan ilmu-ilmu tersebut dalam kehidupan mereka. Hal ini dikuatkan dengan gagasan yang telah digariskan dalam al-Quran yang menyarankan setiap Muslim meneroka ilmu dengan sebaik mungkin contohnya dalam Surah al-Kahfi Ayat 65 dan Surah Saba’ Ayat 6.

            Selain itu, untuk menghasilkan karya berunsurkan Islam, penulis bukan sekadar menguasai tradisi sastera Islam sebagai teladan semata-mata, tetapi penulis perlu menguasai ilmu yang berkaitan dengan sastera umum (teori dan kritikan sastera atau perkembangan isu-isu semasa) yang dapat mengembangkan kefahamannya mengenai sastera yang seterusnya menggunakan dalam karya-karyanya mengikut kesesuaian sastera Islam. Prinsip ini boleh digunakan pengkaji terhadap karya sastera yang mempamerkan penulisnya membawa sudut pandangan, nilai dan amanat, latar, pengaruh dan budaya dalam karyanya. Oleh itu, prinsip ini dapat digunakan dalam karya sastera yang membawa nilai Islam atau mesej tentang keagamaan.


G.    Prinsip Khalayak Bertujuan Memupuk Mereka ke Arah insan Kamil (Sempurna)
Berdasarkan gagasan yang telah dikemukakan oleh Shafie, teori Takmilah menampilkan hubungan khalayak dengan pembaca ke arah membentuk insan Kamil menerusi hasil karya yang bersifat takmilah (Sempurna). Khalayak dalam konteks teori ini merupakan sambutan pembaca atau pengkaji kepada sesebuah karya sastera yang dikemukakan oleh seseorang penulis dengan nilai-nilai kebaikan yang mencorakkan ke arah keinsafan. Dalam hal ini, khalayak diperhatikan sama ada sebagai seorang individu atau sebagai jemaah (kelompok besar) dalam komuniti masyarakat yang mengikuti perkembangan hasil karya sastera Islam yang ditulis oleh seseorang penulis.

            Oleh itu, peranan khalayak dalam memajukan perkembangan kesusasteraan Islam sangat besar memandangkan sesebuah karya hanya akan mencapai sasaran dakwahnya atau unsur pengajaran sekiranya dinikmati atau dibaca oleh khalayak. Justeru, penguasaan ilmu berkaitan Islam dan sastera juga dituntut ke atas setiap individu dan setiap jemaah. Hal ini bagi memperkukuh prasyarat teori Takmilah yang memerlukan kesepaduan antara khalayak dengan ilmu untuk memupuk mereka ke arah insan Kamil.

            Proses untuk memupuk khalayak menjadi insan kamil sebagai mana yang digagaskan melalui prinsip ketujuh ini mempamerkan kesan baik dan murni yang dapat diutarakan oleh penulis dalam karyanya. Pengutaraan kesan yang baik dan murni ini bukan sekadar menampilkan karya dengan makna yang tersurat, tetapi meliputi juga makna yang tersirat supaya khalayak benar-benar menikmati nilai “kebaikan” dan “kemurnian” sebagai iktibar atau contoh dalam kehidupan mereka. 


Berikut merupakan kajian yang telah dijalankan berdasarkan Teori Takmilah bertajuk Prinsip Keislaman dalam Novel Siber Berhijrahnya Aku Karya Seorang Hamba : Analisis berdasarkan Teori Takmilah:


Sila Klik pada Link di bawah:




1 ulasan:

  1. Di.mana saya boleh dapatkan rujukan asal tentang teori takmilah?

    BalasPadam

KAMU WANITA YANG HEBAT: APRESIASI & REPRESENTASI DALAM E-SAJAK

ELEMEN MULTIMEDIA DALAM E-SAJAK KARYA  PANJI RAMDANA (sumber:  https://www.youtube.com/watch?v=ayngavjs6WE ) Sajak s...